Del 1 av villoläror

  /shabbat.jpg

 

  


Många är de villoläror vi kan se florera runt i dagens samhälle. En del mera synliga, andra något mer smygande.

Många av dessa har egentligen redan funnits med ända sen Jesu tid, men visar sig åter i lite olika skepnader.

Vi har en typ som är ganska tydlig idag. Den så kallade Ny- judaismen.
Den finns idag i lite olika skiftningar, några värre än andra. Varför de finns är på grund av att en ond andevärld ligger bakom och vill förhindra att evangelium går framåt. Vi kan genom det Nya Testamentet se att de redan fanns på Jesu tid, på den tiden använde sig dessa onda andar av förblindade judar som ofta enligt Bibeln också kallades för fariséer.

Vi kan se på några Bibelställen hur de kunde bete sig.



(Joh 5:18) Då blev judarna ännu ivrigare att döda honom, eftersom han inte bara upphävde sabbaten utan också sade att Gud var hans Fader och gjorde sig själv lik Gud.



En del översättningar skriver istället för upphävde, att Jesus bröt sabbaten! Det spelar mindre roll tycker jag, det är mycket tydligt i vilket fall som helst det Jesus förklarade om sabbaten,



(Mar 2:27) Och Jesus sade till dem: "Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten.



Jesus visade med sina gärningar att det var viktigare att göra gott mot sina medmänniskor än att hålla sabbatsbudet.

Dessa upprörda tendenser finns också ibland oss idag. Det finns bl.a. ett gäng som verkar genom namnet Messianska föreningen. Dessa har nog gått längst ut på villovägars områden. de förkastar att Jesus skulle vara Gud kommen i köttet, vilket våra biblar mycket tydligt och enhetligt säger.



(Jes 7:14)
Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel.



Immanuel betyder just på Hebreiska, Gud med oss. Och vi förstår tydligt och klart att detta Bibelställe berättade om Jesus som skulle komma att födas till denna jord.

Vi kan ju tydligt se denna lagiskhetens frukt att bli upprörd när någon antyder att Jesus är Gud.

De fanns då och de finns nu!



(Joh 10:33) Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi vill stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa."



Dessa tendenser finns alltså hos Messianska föreningens medlemmar och vittnar om hur det står till.





Sen finns det andra grupper som inte alls har gått så långt som att avfärda Jesus som Gud, men däremot blir de på liknande sätt ordentligt upprörda över såna människor som hävdar att det inte alls är nödvändigt att följa Mose bud, speciellt sabbatsbudet och matregler. Flera av dem är vanliga svenskar men anser sig ha blivit inympade till riktiga judar, några säger sig t.o.m. vara från någon av Israels förlorade stammar. Oavsett "hurudana" judar de har blivit så har de ändå oftast det gemensamt, att de och ”alla andra är tvungna” att följa sabbatsbudet, även fast Bibeln säger det raka motsatta. Tvånget har upphört!



(Gal 4:4-5)
Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt.


I det Nya Förbundets tid så kan vi nu se på lagen på samma sätt som vi ser på synden, även om de på ett sätt är raka motsatsen till varandra, synden leder till död och lagen leder till liv, men!



Jesus, Han tog alla våra synder på Sig själv, och dessa spikades fast på Golgata kors.

Likaså sa Han när Han hängde på samma kors,



(Joh 19:30) När Jesus hade fått det sura vinet, sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och gav upp andan. 



Vi kan helt klart se det som så här!

 

Det Jesus alltså gjorde för oss, det var att ikläda Sig mänsklighetens egentliga straff, istället för att vi skulle behöva gå evigt förlorade, så renade Han oss från våra synder, genom Sitt offer och blod.

Faderns ögon ser på alla de som tog emot Hans egen offrade Son, rättfärdiga genom Honom.

Även fast vi alltså dagligen gör både en och annan synd så gäller nu Jesu död och uppståndelse också för oss. Genom Honom har vi dött bort från synden, vi är allaredan rena, det är så Gud ser på oss nu!

Samma sak gäller förstås med lagen, vi kan aldrig fullborda och klara av att följa den fullt ut. Jesus fullbordade den för vår skull, istället för oss. Nu ser också Gud oss på detta sätt angående lagen, att vi genom Jesus också har klarat av denna lag.

Såsom vi genom Jesus dog bort från synden så fullbordade vi också lagen genom Honom, förstår vi?



Kan det stå så mycket tydligare än det Paulus säger i,



(Rom 7:4-6)

Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp dödats från lagen så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi ska bära frukt åt Gud. Så länge vi levde i köttet var de syndiga begären som väcktes genom lagen verksamma i våra kroppar så att vi bar frukt åt döden. Men nu är vi lösta från lagen, eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Nu står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst .








Jesu underbara frid...

28 Aug 2015

GENOM JESUS ÄR DU SKAPAD OCH GENOM HONOM FINNS MÖJLIGHETEN TILL EVIGT LIV.

ALLT ÄR  FULLBORDAT OCH KLART,

DIN PLATS ÄR FÖRBEREDD, ENDAST EN SAK FATTAS! 

DU BEHÖVER OMVÄNDA DIG FRÅN DITT SYNDIGA LIV OCH BE JESUS OM FÖRLÅTELSE FÖR DINA SYNDER! 

DU BEHÖVER SJÄLV TA EMOT JESUS OCH ALLT DET HAN GJORT FÖR DIG.

HAN DOG FÖR DINA SYNDERS SKULL. 

HAN GAV SITT LIV FÖR ATT RÄDDA DIG, JA!

 

SÅ MYCKET ÄLSKAR GUD DIG!

MEN DU BEHÖVER SJÄLV GÖRA DIG REDO FÖR ATT KUNNA HÄNGA MED TILL HIMMELEN!

             (Joh 3:16) 

      

        

        

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)